KHABAR1

نُت‌خوانی رایحه‌ها

 همان‌طور که با شنیدن یک آهنگ یا یک تصویر ممکن است به یاد کسی بیفتید، شنیدن یک بوی خاص هم ممکن است شما را در دنیای خاطرات‌تان غوطه‌ور کند. بویایی یکی از حس‌های پنجگانه است که کمتر به آن پرداخته شده، اما این حس شاید آن قدر قوی باشد که باعث شده چیزی به اسم عطر از قرن‌ها پیش به وجود بیاید و دنیا را با بوهای مختلف برای مردم، متفاوت و خاطره‌انگیز کند. رایحه‌ها و عطرها از سال های دور در زندگی روزمره ما نقش دارند. در پرونده امروز زندگی‌سلام به بررسی تاریخچه عطر، نحوه تولید، عطر پاییزی و زمستانه، عطر زنانه و مردانه و حتی عطردرمانی پرداختیم.

مصریان اولین مردمان معطر
عطر به انگلیسی «perfume» از کلمه لاتین «per fume» به معنای «از طریق دود» گرفته شده است. باور عمومی بر این است که مصریان باستان حدود 4 هزار سال پیش اولین کسانی بودند که عطر را وارد زندگی روزانه کردند و پس از آن چینی های باستان، هندی‌ها، اعراب، یونانی‌ها و رومی‌ها به عطر روی خوش نشان دادند. با این حال، می‌توان اولین اعتبار تولید عطر مایع را به یونانیان باستان نسبت داد. عطر در طول قرن هفدهم به ویژه در فرانسه از اقبال عمومی چشمگیری برخوردار بود زیرا بهداشت در آن روزها بسیار کم رنگ شده‌ بود و از عطرها برای از بین بردن بوی نامطبوع بدن استفاده می‌شد. قرن نوزدهم مانند صنعت و هنر، دنیای عطر را هم دستخوش تغییرات عمیقی کرد. تغییر ذائقه و توسعه علم شیمی پایه‌های عطرسازی مدرن را بنا نهاد. در آغاز قرن، معمولاً از یک عطر تک گل استفاده می‌شد و حالت ترکیبی عطر وجود نداشت. امروزه، عطرها بسیار پیچیده هستند و از بسیاری از مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی تشکیل شده‌اند که اغلب به آن‌ها «نت» یا «نُت» گفته می‌شود.

روند تولید عطر
اجزای طبیعی عطر شامل عصاره گل، برگ، ریشه و مرکبات است. اولین مرحله در ساخت عطر، استخراج اسانس‌های معطر از گیاهان است. در حالی که می‌توان از روش‌های زیادی استفاده کرد، تقطیر رایج‌ترین روش است. تقطیر با بخار به این صورت است که گیاهانی که در آب جوش قرار می‌گیرند، اسانس خود را آزاد می‌کنند و سپس با بخار تبخیر می‌شوند. هنگامی که بخار و روغن متراکم شدند، روغن از آب جدا می‌شود و می‌توان آن را جمع‌آوری کرد. هزاران کیلو گل ممکن است برای به‌دست آوردن فقط یک کیلو اسانس استفاده شود و این موضوع به صورت کامل نشان می‌دهد که چرا بسیاری از عطرها گران هستند. روغن‌ها سپس با الکل رقیق می‌شوند که به عنوان یک تثبیت‌کننده عمل می‌کند و با تاخیر در تبخیر، اثر طولانی‌مدت را به عطرها می‌دهد. سپس محلول رقیق شده قبل از سرد شدن در گلدان های مسی یا فولادی ضد زنگ مخصوص ریخته می‌شود تا رزین ها یا ذرات مومی ته نشین شوند. مرحله بعد و آخر فرایند فیلتر کردن است.

ترفندهای خرید عطر
به بیان بسیاری از رایحه‌شناسان، عطر مانند یک ترکیب موسیقی است و نت‌های مختلفی دارد. زمانی که عطر روی پوست اعمال می‌شود، ابتدا روی نت‌های بالایی باز می‌شود، سپس با نت‌های میانی ملایم می‌شود و در نهایت جای خود را به نت‌های پایه می‌دهد. نت بالایی آن چیزی است که در اولین نمونه از عطر، بو می‌کنید. این تنها 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد. بنابراین برای انتخاب عطر مورد علاقه تان آن را روی یک کارت اسپری کنید. اولین قدم برای آزمایش عطر، اسپری کردن آن روی کارت است، اما برای این که واقعا بفهمید یک عطر برای شما مناسب است یا نه، باید به «قلب» یا نت میانی آن برسید. این رایحه‌ای است که پس از  مخلوط شدن عطر با ترکیب شیمیایی منحصر به فرد پوست شما شروع به ظهور می‌کند. معمولا حدود 20 دقیقه طول می کشد تا نت میانی به طور کامل خودش را نشان دهد. نت پایه، مرحله پایانی عطر شماست، یعنی بویی که پس از خشک شدن عطر ایجاد می‌شود. این بویی است که از شما در ذهن دیگران باقی می‌ماند. از آن جایی که همه ما پوست‌های متفاوتی داریم، یک عطر یکسان در افراد مختلف بوی متفاوتی می‌دهد. بهتر است از عطر به صورت مستقیم روی مناطقی از بدن که خون در آن ها جریان دارد (رگ ها) استفاده کنید.

رایحه درمانی؛ از کاهش استرس تا افزایش اعتماد به نفس
علم رایحه معتقد است که از عطرها نه تنها برای خوشبو کردن استفاده می‌شود بلکه می‌تواند به کاهش استرس، افزایش انرژی و بهبود خلق و خو کمک کند. رایحه درمانی روشی است که بر اساس این تصور است که رایحه ها می‌توانند بر خلق و خو و تندرستی تأثیر بگذارند. همچنین رشته‌ای به نام «رایحه شناسی» وجود دارد که کاوش پیوند بین عطرها و روان شناسی است. یک مطالعه جدید در نیویورک نشان می‌دهد افرادی که تحت تاثیر رایحه وانیل بودند، کاهش 63 درصدی استرس را تجربه کردند. همچنین پژوهشگران توصیه می‌کنند اگر اضطراب‌ اجتماعی دارید ادکلن بزنید! داشتن بوی خوب باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود، حتی اگر دیگران متوجه عطرتان نشوند و فقط خودتان متوجه آن باشید.

تفاوت عطر سرد و گرم
اگر بخواهیم به صورت ساده تفاوت دو نوع عطر سرد و گرم را بیان کنیم می‌توانیم بگوییم به عطرهایی که در آن‌ها رایحه نارنج، هندوانه و لیمو به کار رفته است عطرهای سرد می‌گویند و به عطرهایی که در آن ها رایحه های ادویه های شرقی، شکلات یا چوب به کار رفته است، عطرهای گرم می‌گویند.
عطر فصول گرم  یکی از مواردی که هنگام انتخاب یک عطر باید در نظر گرفت آب و هواست، زیرا آب و هوا بوی عطر و عملکرد آن را روی پوست شما تغییر می‌دهد. بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم در ماه‌های گرم‌تر از عطرهای سبک‌تر و سردتر استفاده کنیم، اما آیا واقعاً درست است که در تابستان (مثلاً) فقط عطرهای با بوی مرکبات را استفاده کنیم؟ هوای گرم نت‌های عطر را تشدید و آن‌ها را سریع‌تر روی پوست پخش می‌کند، به همین دلیل است که برای ماه‌های گرم سال پیشنهاد می‌شود عطرهای خنک و سرد مثل رایحه های خوش لیمو، توت فرنگی، نارگیل، یاسمن و آناناس را انتخاب کنید. خنکی عطرهای مناسب فصول گرم سال، حس شادابی را برای شما به ارمغان می‌آورند و می‌توانند شور و نشاط را در شما زنده کنند.
عطر فصول سرد  پوست بدن شما در فصل زمستان خشک‌تر از فصل‌های گرم سال است، به همین دلیل اگر از همان عطرهایی که در بهار یا تابستان استفاده کردید، در فصول سرد هم استفاده کنید، ماندگاری عطر زیاد نخواهد بود. پس باید عطرهای سبک تابستانی را کنار بگذارید و به سراغ عطرهای سنگین تر بروید. بهترین عطر برای انتخاب در زمستان، رایحه های وانیل، دارچین، عود، عنبر و رایحه های ادویه‌ای است.

چرا باید در پاییز و زمستان عطر بزنیم؟
در فصل‌های سرد حالت سستی و کرختی در افراد ایجاد می‌شود، با استفاده از مناسب‌ترین عطر برای فصل سرد (عطرهایی با رایحه گرم و تند) شما می‌توانید در بدن حرارت ایجاد کنید و این حالت سستی و کرختی را از بین ببرید. با همه این‌ها، فرهنگ‌ها و مردم زیادی وجود دارند که ترجیح می‌دهند همیشه و در هر فصلی، از عطر گرم استفاده کنند. رایحه‌های فصلی با هم متفاوت هستند زیرا دما باعث می شود کارکرد آن ها روی پوست شما تغییر کند اما انتخاب نوع عطر در نهایت کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

چه عطری برای چه جایی؟
پرفیوم‌ها بهترین و با دوام‌ترین نوع رایحه‌ها با 22 درصد اسانس روغنی است. این نوع عطر برای ماندگاری طولانی رایحه آن استفاده می شود.
ادو پرفیوم‌ها این گروه با داشتن 15 تا 22 درصد روغن معطر رتبه دوم را به دست می‌آورند. این نوع عطر مناسب برای استفاده در مجالس و مهمانی‌هاست.
ادوتویلت‌ها   این دسته 8 تا 15 درصد اسانس روغنی دارند. این نوع عطر مناسب استفاده‌های روزمره است.
ادکلن‌ها  رقیق‌ترین نوع عطر اعم از زنانه و مردانه است اما بیشتر برای مردان استفاده می‌شود و تنها حدود 4 درصد روغن دارند. غلظت رایحه به کار رفته در این نوع عطر کمتر است ولی تقریبا برای همه جا کاربرد دارد.
ادوفرش‌ها  رقیق‌ترین عطرها به اصطلاح ادوفرش نامیده می شوند که 3 درصد اسانس روغنی دارند و به کار آن‌هایی می‌آیند که دل‌شان می‌خواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد.
دئودورانت‌ها دئودورانت‌ها با این‌که برای هدف مشترکی با عطرها استفاده می‌شوند اما ترکیبات متفاوتی دارند و حتی گروهی از آن‌ها به عنوان ضدتعریق استفاده می‌شوند.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *